H43 LUND

H43 Lund HF

H43 bildades, som namnet avslöjar, 1943 då ett gäng idrottsintresserade elever frågade sin lärare om han även ville bli deras tränare. Sagt och gjort, den 1 oktober 1943 på Evas konditori i Lund bildades H43 och grundaren var läraren, Yngve Wallmer. Första matchen spelades mot Eslöv och H43 vann med 4-3! Idag har H43 vuxit till en klubb med bred ungdomsverksamhet och lag för såväl damer som herrar.

Varje år deltar våra ungdomslag i cuper och turneringar i såväl i Sverige som i andra delar av Europa och är fina ambassadörer för idrotten i Lund.

Hösten 2014 drabbades föreningen av en konkurs. Detta medförde att all elit herrhandboll lades ner och en ny förening startade då med namnet H43 Lund HF. All ungdomsverksamhet fortsätter och målet är att på sikt få fram en bred handbollsverksamhet från handbollslekskola till både herr och damhandboll.

Vi är en av Sveriges största handbollsklubbar med otaligt många ideella ledare som varje vecka tränar våra ungdomar och ser till att dessa får en meningsfull fritid samt en fysisk och social fostran. Våra ledare är välutbildade och lägger ner ett fantastiskt arbete i vår förening.

H43 hade fram till år 2008 sin hemvist i klubbhuset på Nygatan, men nu finns klubbens kansli i Sparbank Skåne Arena.

Vi slår oss aldrig till ro och är nöjda utan vill ständigt utveckla oss själva och vår verksamhet. Vill du vara med i vår gemenskap så tveka inte - hos oss är alla välkomna!

H43:aren - En historisk tillbakablick

Vill du se hur det var förr - innan internet, mejl, mobiltelefoner och Facebook?

Här är länkar till några av H43aren som alla medlemmar fick. Det kommer fler och jag hoppas att du får en rolig historisk resa. Kanske något minne dyker upp, en spelare som du minns, en ledare som du såg eller kanske dig själv.

Tyvärr finns inte alla med oss i dag - men genom dessa minnen kommer de leva kvar mycket längre hos oss.

H43:aren nr 3: 1978

H43:aren nr 1: 1979