H43 LUND

Det våras för H43 – ”Vi behöver hamna i division ett”
2022-02-24 14:27

Division ett är nära för såväl damlaget som herrlaget i H43 Lund.
Men steget till eliten är fortfarande långt.
– Vi måste ha våra A-lag på en högre nivå än nu, men vi måste också lära oss av historien, säger Jonas Brandt, tidigare ordförande och nu sportchef i klubben.

En av landets största, och mest klassiska, föreningar – H43 Lund – har dragit in nytt syre i lungorna.
För drygt sju år sedan gick klubben i konkurs. Ungdomsverksamheten rullade vidare, men representationslagen fick börja om i seriesystemet.
Länge har Blåklockorna trampat vatten i de lägre divisionerna, men den här våren kan bli ett stort sportsligt lyft. Både herr- och damlag leder sina division två-serier och måste ses med mycket goda chanser att nå division ett på ett eller annat sätt.

Det är viktigt av flera anledningar.
Den kanske främsta, eftersom det ger så många synergieffekter, är att det blir enklare för klubben att behålla de unga talangerna som vill satsa på sporten.
Ett representationslag i division två lockar knappast 16-17-åriga killar och tjejer som vill satsa på handbollen, medan division ett mer eller mindre är landets inofficiella U21-serie där hälften av lagen är utvecklingslag hos eliten.

Jonas Brandt är ideellt arbetande sportchef i H43:s organisation som fått sig en hel del törnar det senaste årtiondet.

Hur ser ungdomssektionen ut idag?
– Vi är inte störst i Skåne längre. Men vi har lag i alla åldersklasser. Det ser väldigt bra ut under damerna och herrarna.
– H43 Lund behöver A-lagsventilen på rätt nivå för att våra ungdomar ska stanna kvar, så de inte söker sig till reservlag i andra elitföreningar som idag. Vi behöver hamna i division ett inom en snar framtid, gärna i år – även om det inte är något måste. Det hade betytt mycket för oss.

Beskriv skadan som hundåren i de lägre serierna inneburit?
– På sätt och vis ingen skada alls eftersom ungdomssektionen varit och är blomstrande. Vi har inte haft dyra seniorlag som tagit pengar och uppmärksamhet från ungdomarna. Priset har varit att ungdomar sticker, ibland i mitt tycke för tidigt. I LUGI:s herrlag i Handbollsligan är mer än halva truppen från H43 Lund. Det är ett kvitto på att utbildningen är bra. Sedan måste vi knyta dem kvar under deras sista seniorår.

Kan man jobba på andra sätt från ledningen?
– Det än knäckfrågan.
– Efter konkursen hade vi en stark organisation med fystränare, målvaktstränare, mental tränare och kompetenta ledare till damer och herrar. Men det bidrog inte till att ungdomarna stannade. Klubben investerade mycket i det, men det bar inte frukt som vi önskat. Vi har tänkt om lite kring de bitarna, men en central sak är att vi måste ha våra A-lag på en högre nivå.

Finns det idag ambitioner att bli en elitförening?
– Vi bygger just nu en organisation som jag tror ska hantera en allsvensk nivå. Den nivån är också dyr, men vi får inte ta oss vatten över huvudet igen. Sedan får man bygga vidare utifrån det om/när man hamnar där.
– Jag var ordförande ett tag i klubben och sa då att vi aldrig få hamna i samma situation som vid konkursen igen. Vi måste ha organisation och sponsorlösningar på plats innan nästa steg i utvecklingen kan ske. Sedan är konkurrensen tuff. HK Malmö, IFK Kristianstad och Ystads IF prioriterar också damlagen och vill ha dem i eliten.

Nu är du inte en styrelsemedlem längre, men få kan sitt H43 så väl som du. Därför får du frågan. Hur mår H43 idag?
– Den styrelse som är på plats nu och som tog över efter årsmötet i juni har börjat bli varma i kläderna. Vi ska växa men göra det med förnuft. Vi satsar dessutom lika mycket på damer som på herrar och det finns ett rättviseperspektiv som är viktigt. Det enkla svaret på frågan är ”bra”.

Beskriv din egen roll idag?
– Jag valde att bli sportchef och tränare för herrjuniorerna för jag kände att där kan jag bidra. Vi är en sportgrupp på ett par personer som arbetar med sportchefsfrågor.

Om H43 Lund i vår går upp en division med båda lagen? Vad blir viktigt då?
– Vi kommer att göra en inventering med fokus på våra egna spelare. Juniorer växer snabbt in i rollen som seniorer och det måste man våga satsa på. Vi ser ofta en hög utväxling på unga spelare som får chansen som seniorer, även om den första tiden är tuff. Ska vi förstärka med spelare utifrån ska det vara specialkompetens där vi inte kan fylla upp med spelare från de egna leden..

Hur många ur ditt juniorlag på pojksidan skulle vara aktuella för division ett exempelvis?
– Sju åtta stycken åtminstone. Kanske är det något färre på damsidan.

Det blir en spännande vår således?
– Ja. Bara den här veckan väntar tre spännande matcher. Damerna i en nyckelmatch mot Kalmar på söndag och herrarna spelar mot Karlshamn på torsdag och borta mot Helsingborg på söndag. Vi har allt i egna händer i båda fallen, avslutar Jonas Brandt.

För att se artikeln i sin helhet, klicka på följande länk: Skånesports artikel

Falska mejl2024-04-22 22:00
Vilken lördag!2024-02-24 21:28